Yosemite dag 2

We starten de dag rustig met een douche. Het is er heel erg rustig. Wanneer we opweg zijn naar de Half Dome Village komen we een hertje tegen. Het wandelt gewoon rustig de straat over en staat wat te kijken op het voetpad naar mensen en auto’s. Daarna wandelt het rustig verder.

Stipt 7u gaat het restaurant open en ga ik bestellen. Dave had de “Half Dome Bundle (9,50 dollar)” met eieren, spek, gravy. Ik ging voor de “Junior Breakfast Bundle (6 dollar)” maar zelfs dat was veel. 2 pancakes en een ei met spek. Alleszins: het was erg lekker en voor die prijs gigantisch veel.

Daarna maken we ons klaar om aan de grote hike te beginnen. We gaan de Four Mile Trail en de Panorama Trail combineren. We pakken onze rugzakken in met noodzakelijke dingen en vooral water, héél veel water. En Gatorade, een soort sportdrank waar ze hier gek op zijn. Dan gaan we achter onze kampeerplaats over de beek naar de bushalte. Het is eventjes rijden, ongeveer een 30 minuten maar ondertussen zien we vanalles in Yosemite. Op de bus stapt er een oudere vrouw van rond de 70 op. Ze is mooi opgemaakt maar heeft haar wandelschoenen aan. Ze is aan het vertellen dat ze de Mist Trail gaat doen (die wij ook zullen doen vandaag) en ze heeft haar douchekapje er voor meegebracht zodat haar permanent niet in de war gaat liggen! Echt geweldig, die vrouw, doe het maar op haar leeftijd 😉

We stappen af bij busstop 6 en moeten eventjes langs de Swinging Bridge om naar het begin van de Trail te raken. Absoluut geen straf, 1km aan prachtige omgeving. We zien enkele Delta vliegers naar beneden vliegen en landen op het grote weiland. We zijn een beetje verkeerd gelopen maar onderweg hebben we nog mooie dingen gezien en enkele eendjes. Rond 10u starten we (eindelijk) aan de Four Mile Trail.

Gedurende 3u30 stijgen we naar 2200m hoogte. We starten op ongeveer 1200m. Dat is dus een stevige klim die we echt wel in de benen voelen. We stoppen regelmatig voor van de uitzichten te genieten. Het is absoluut geen evidente wandeling. En een grote leugen: want ze is véél langer dan 4 mile! 🙂 en op het moment dat je dénkt dat je er bent, kom je aan een bordje dat zegt dat je nog wat miles mag maken en deze gaan héél stevig omhoog en in de vlakke zon.

Rond 13:30 komen we aan op Glacier Point. Wat zijn we blij dat we er geraakt zijn! We kijken er rond, maken er foto’s en genieten van een heerlijk ijsje. Er komt een chinees koppel zitten waar wij zitten. De jongen neemt een wit doek en legt het op de houten stoel, zodat de vrouw in haar chique, bijna trouwkleedachtige jurk kan gaan zitten. Wat een zicht…. Ze kijkt ook erg neer op ons en anderen die er niet zo uitzien als haar. Die chinezen heb je ook zeker? 😉

We zoeken een toilet. Tot onze spijt zijn deze “Out of order” maar wat verder is er nog een toilet. En wat voor één…. ik had nog nooit zo een vuil toilet gezien. Letterlijk een gat in de grond, de vliegen hingen er rond te zwermen, er werd gewoon naast geplast omdat het niet te doen was…. was ik daar snel buiten!! Hier heb ik géén foto’s van, bah!

Dan starten we aan de Panorama Trail. Het was even zoeken of we nu echt op die plaats naar boven moesten maar ja hoor, eens boven splitste de weg in twee wandelingen. Bij het begin komen we een Amerikaans koppel tegen en slaan er een praatje mee. De vrouw vertelt dat dit haar lievelingswandeling is en ze hebben al alle miles die er te wandelen zijn in Yosemite, gedaan! Ze horen dat we niet van hier zijn, vragen wat dingen en ook naar waar we nog allemaal gaan. Ze wensen ons veel plezier en “happy hiking!”.

De hike is prachtig! Het gaat een hele tijd steeds bergaf. Op een bepaald moment ga je terug heel wat switchbacks moeten doen die sterk stijgen. Hier had ik het even moeilijk mee, ik had het die dag echt gehad met stijgen! Onderweg zagen we nog enkele dieren zoals eekhoorns en kleine hagedisjes, deden we een praatje met andere Amerikanen. Opmerkelijk is het, hoe ze gewoon meteen aan de praat slaan met vreemden. Heel open en vriendelijk vind ik ze.

Dan is het een stevige afdeling over stenen naar beneden. Het is een avontuurlijk stuk. Als beloning krijg je prachtige watervallen te zien.

De zon begint steeds meer te zakken en we moeten nog aan de mist trail beginnen die ons naar beneden brengt. Die hadden we toch een beetje onderschat…. zéér snel zakken, vasthouden aan de railing en nadien op goed geluk dalen en vooral niet opzij vallen! 😉

Omdat de zon is onder gegaan, blijven de mensen duidelijk bij elkaar. We zijn met een groepje van ongeveer 8 mensen die elkaar helpen met flashlights en aanmoediging. Wat waren we opgelucht dat we waren aangekomen aan de bushalte vlakbij onze camping!! Doodop!

We nemen ons gerief bij elkaar om te gaan douchen want we zijn écht vuil. ’s avonds is het blijkbaar niet ideaal om te douchen. Ik mag in de wachtrij aanschuiven. Ongeveer 5 dames voor mij. Een moeder en dochter die achter mij aansluiten, zien me en de vrouw zegt: “So, you’ve been hiking too I see! ;)”, we doen een praatje over welke hikes we gedaan hebben. En al gauw is het aan mij. Dave daarin tegen kon meteen de douche in, en was er even snel weer uit. Het was er ’s avonds een zéér vuile boel: gorgelen, vloeistoffen in de douche waarvan je twijfelt of ze dààr wel thuis horen, braken, … een tip: ga dus ’s ochtends douchen!

Maar wel trots dat we het gedaan hebben. Zouden we het nog opnieuw doen? Hmmm… de combinatie mss niet meer nee. 🙂 maar het was een unieke ervaring!

Om 23u vallen we in een diepe slaap, op naar een nieuwe dag!

Auteur: Ragjee

Wij zijn Dave en Ragnay en maken in de zomer van 2019 onze allereerste roadtrip door Amerika. Hier kan je onze reisverslagen vinden.

2 gedachten over “Yosemite dag 2”

1. Hoe slim om samen in groepjes te blijven eens de zon onder ging! Hebben wij dus niet gedaan in de Franse Alpen waardoor we na 3 pogingen om onze weg terug te vinden uiteindelijk om 23u20 gered zijn door de gendarmes… bloos bloos… 🙂